V rámci celoročního školního projektu Prima klima na Lukášce financovaného z dotace Moravskoslezského kraje na podporu aktivit v oblasti prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže proběhl 7. 5. 2019 projektový den.
Každý třídní učitel připravil pro svou třídu aktivity zaměřené na budování zdravého klimatu v jednotlivých třídách, prevenci šikany, rizikového chování v dopravě a ve vyšších ročnících na prevenci dalších rizikových jevů, např. rasismu a xenofobie.
Co všechno jsme dělali?
- Žáci hodnotili třídní pravidla, která si sepsali na počátku školního roku, hráli komunikační hry a nakreslili třídní erb.
- Na základě skutečných příběhů se děti učili rozpoznat šikanu, vcítit se do role oběti i agresora, vhodně na šikanu reagovat a hlavně předcházet jí. Ti starší pak přemýšleli nad motivací agresorů, nad reakcemi „mlčící většiny“ či nad konečnými důsledky šikany. V některých třídách si žáci odnášeli po zhlédnutí příběhů šikany velmi silné dojmy.
- V rámci prevence rizikového chování v dopravě proběhla v každé třídě dopravní soutěž s vyhodnocením a malými odměnami pro „nejznalejší“.
- Posilovali jsme kamarádské vztahy mezi nejmladšími a nejstaršími žáky školy. Osmáci a deváťáci měli připravenu skupinovou aktivitu pro prváky a druháky, kteří s pomocí výukových karet určovali správné a nesprávné chování. I oni byli za svou práci náležitě odměněni.
- V nižších ročnících se v rámci diskusního kruhu a hraní rolí budovalo sebevědomí a tolerance k vrstevníkům. Nakreslilo se hodně „správných tříd“.
- V 8. A vytvořili „rodiny“, které měly bez předsudků rozhodnou o nových nájemcích bytu.
- 9. C se hrála preventivní hra Cesta labyrintem města, ve které mohli žáci diskutovat o rizikových projevech chování a vhodně pak reagovat na problematické situace.
- Po škole cestoval i monitorovací tým z 6. B, který měl průběh projektového dne zaznamenat.
Mgr. Lenka Jeřábková, školní metodik prevence
Prohlédněte si fotografie.