Sociální pedagog
Mgr. Dominika Charvátová, sociální pedagog
- E-mail: dominika.charvatova@zslukasove.cz
- Telefon: 724 229 764, 596 784 723
- Kabinet: Pavilon G, 1. patro
Sociální pedagog je klíčovým článkem mezi školou a rodiči žáků. Vystupuje zde v roli poradce, mediátora a facilitátora. Sociální pedagog významnou měrou přispívá k otevřené a účinné spolupráci školy a rodičů. Stěžejní část náplně práce sociálního pedagoga tvoří práce se žáky, kterou je možné dělit na práci s jednotlivcem, skupinou nebo celou třídou. Jedná se zejm. o sociálně výchovnou a preventivní činnost, která nezasahuje do kompetencí školního psychologa, metodika prevence aj. Mezi externí odborníky, se kterými sociální pedagog nejčastěji spolupracuje, patří Orgán sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD), Policie ČR, pedagogicko-psychologická poradna (PPP), střediska výchovné péče (SVP) nebo nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, příp. komunitní centra. Spolupráce s dalšími orgány závisí na potřebách školy.
Náplň práce sociálního pedagoga souhrnně podle činností
- Vzdělávací a osvětová činnost (realizace vzdělávacích a osvětových programů a projektů zaměřených na žáky, učitele, rodinu a komunitu).
- Sociálně-výchovná a preventivní činnost (realizace výchovných a preventivních aktivit směřujících ke zvyšování sociálních dovedností žáků, k utváření jejich zdravého životního stylu, předcházení sociálnímu vyloučení, xenofobii, rasismu aj.).
- Podpůrná, intervenční a ochranná činnost (poskytování podpory v obtížných životních situacích žákům a jejich rodinám, podpora žáků národnostních menšin, intervence při ohrožení dítěte a dospívajícího rizikovým chováním aj.).
- Poradenská a mediační činnost (řešení konfliktů mezi aktéry na půdě škol a školských zařízení, sociální a pedagogické poradenství jedinci, rodině a komunitě).
- Reedukační činnost (programy, projekty a činnosti směřující k přestavbě maladaptivních návyků, kognitivních vzorců a strategií chování dětí a dospívajících).
- Analyticko-diagnostická a depistážní činnost (analýza a diagnostika prostředí a klimatu školy, školní třídy a výchovné skupiny, vyhledávání dětí a dospívajících z prostředí sociálně znevýhodňujícího, zanedbávajícího a ohrožujícího).
- Koordinační a organizační činnost (spolupráce s obcemi a odbornými službami při plánování a realizaci programů primární a sekundární prevence, spolupráce s aktéry terciární prevence – Probační a mediační služba, kurátor pro mládež, sociální pracovníci OSPOD a neziskového sektoru).