RIZIKOVÉ PROJEVY CHOVÁNÍ
Rizikové chování má dopady na fyzické nebo psychické fungování člověka a je ohrožující i pro jeho okolí. Cílem primární prevence ve škole je ve spolupráci s rodinou takovému chování předcházet.
Agresivita – útočné jednání, které záměrně ubližuje, násilně omezuje svobodu a poškozuje jiné osoby nebo věci, může být verbální (nadávání, urážky) i fyzická (napadení), projevuje se otevřeně, ale i skrytě, tzv. nepřímá agrese – intriky, pomlouvání. Může přerůst v projevy domácího násilí.
Alkoholismus – Alkohol je v Evropě nejrozšířenější návykovou látkou. Nebezpečí spočívá ve vysoké společenské toleranci. Jedná se o legální drogu, u nás snadno dostupnou. Podle zákona je u nás možné podávat a prodávat alkohol zletilým osobám, tj. od 18 let věku. I jednorázová konzumace nás může zabít – otrava alkoholem, úraz či autonehoda pod vlivem, dlouhodobá konzumace způsobuje předčasné stárnutí a odumírání mozkových buněk.
http://www.alkoholik.cz/zavislost/
Drogová závislost na psychoaktivních látkách. V širším pojetí může být drogou sport, sex, zaměstnání. V užším pojetí se jedná o přírodní látky, např. marihuana nebo halucinogenní houby, nebo látky chemické – kokain, heroin, pervitin, extáze aj. K drogám ne přiřazován i alkohol a tabákové výrobky. Závislost je stav, kdy nepřijetí látky způsobí závislému člověku fyzické nebo duševní obtíže. Rychlost vzniku závislosti je velmi individuální. Záleží na druhu psychoaktivní látky, jejím množství, kvalitě, frekvenci aplikace, ale i na fyzickém stavu člověka, jeho metabolismu, způsobu aplikace látky aj.
http://www.drogovaporadna.cz/
http://www.drogy.net/
http://www.sananim.cz/
Gambling – patologické hráčství hazardních her s představou snadného rychlého zisku. Vysoké částky, které hráči prohrají, narušují mezilidské vztahy, snaha o vyřešení zadlužení často vede k půjčování u nebankovních společností nebo u lichvářů na velmi vysoký úrok, nebo k trestné činnosti – krádeže, loupeže. Hraní hazardních her, včetně hry na výherních loterijních terminálech je do 18 let zakázáno.
Kouření (tabakismus) – návykový a životu nebezpečný zlozvyk, souvisí se vznikem rakoviny. Děti začínají kouřit z několika důvodů. Jednak se cítí dospělejší (dospělí přece kouří), jednak se nechtějí „shodit“ před partou kamarádů (prostředí špatné party, falešné kamarádství apod.). Legislativa zakazuje prodej tabáku, tabákových výrobků včetně elektronických cigaret mladším 18 let. Sto látek obsažených v tabákovém kouři je karcinogenních, z nich nikotin je vysoce návykový.
http://www.anamneza.cz/nemoc/Kuractvi-Tabakismus-52
http://www.odvykani-koureni.cz/tipni-to
Kriminalita – ve školním věku především krádeže. Drobné (do částky 5000,-) jsou přestupkem. Motivací je často snaha zapadnout do party, dokázat svou odvahu, „jen to zkusit, zda mi to projde“ nebo zisk věci, kterou si nemohu opatřit legálním způsobem. Závažným projevem kriminálního chování jsou opakované krádeže, krádeže cenných věcí, nebo loupeže, které jsou trestnými činy.
http://www.prevencekriminality.cz/
Netolismus – chorobná závislost na virtuálních drogách (sledování televize, videí, hraní počítačových her, her na konzolích, závislost na mobilním telefonu (chatování, sledování sociálních sítí) aj. S využitím počítačů, mobilních telefonů, tabletů a sociálních sítí souvisejí další „moderní“ hrozby – kyberšikana (šikana prostřednictvím sociálních sítí, mobilních telefonů aj.), kybergrooming (virtuální manipulace oběti za účelem schůzky), stalking a kyberstalking (fyzické či virtuální pronásledování oběti, obtěžování, je trestným činem), sexting (rizikové sdílení a šíření materiálů se sexuálním podtextem).
https://www.e-bezpeci.cz/
http://www.nebudobet.cz/
Další informace o kyberšikaně na školním webu
Poruchy příjmu potravy – vznikají z nevhodných stravovacích návyků. V pubertě se může objevit anorexie projevující se velmi nízkou hmotností a odmítáním jídla. Je narušeno vnímání vlastního těla. Výrazná podváha je život ohrožující. V mladých osob se objevuje i bulimie spojená s neustálým řešením jídla. Epizody přejídání střídá užívání projímadel, zvracení a hladovka. Především ženy stále řeší svůj vzhled, hmotnost, mají nízké sebevědomí a chorobný strach z tloušťky.
http://www.anabell.cz/
Rasismus – nesnášenlivost či nenávist vůči národu či rase, vyslovuje teorii o fyzické a duševní nerovnosti ras, jejich podřazenosti a nadřazenosti
http://www.multikulturazlin.cz/index.php
Sebepoškozování – sebezraňující chování, je návykové, postihuje především dospívající mládež, častěji dívky. Člověk si způsobuje fyzickou bolest (řezání, kousání, pálení se cigaretou, rytí ran nebo nezhojených jizev, propichování kůže, bodání se, pojídání velkého množství prášků…), která má přehlušit bolest psychickou (tělesné týrání, zneužívání, zanedbávání, citové strádání). Sebepoškozování je voláním o pomoc. Nejzávažnějším projevem sebepoškození je sebevražda.
https://psychologie.cz/proc-si-ublizujeme/
Šikana – úmyslné, většinou opakované ubližování druhým. Šikana je hovorový výraz pro pronásledování, záměrné a zbytečné obtěžování, nespravedlivé obviňování, trestání a týrání a to v podobě verbální (slovní) nebo fyzické. Pro žáky je často obtížné odlišit hranici mezi škádlením a šikanou. Škádlení je vztah rovnocenných partnerů, pro které není snahou nikomu ublížit. Škádlení by mělo být pro obě strany zábavou. Pokud akci jedna strana jako legraci nebere a svůj pocit vyjádří – „Nech toho!“, „Dej mi pokoj!“, „To fakt není legrace!“ apod. – měla by druhá strana přestat. Škádlený může být rozmrzelý, naštvaný, ale situaci jednoduše ukončí. Šikanou se baví jen agresor, šikanovaný se cítí zraněný a ponížený. Šikana je prováděna se snahou druhému ublížit, obvykle je dlouhodobě opakující se. Významný je též nepoměr sil. Šikanovaný nemá sílu se bránit proti silnějšímu agresorovi nebo skupině agresorů.
http://www.sikana.cz/
https://www.zachranny-kruh.cz/pro-verejnost/kriminalita-rizikove-chovani/sikana-a-nasili.html
Vandalismus – úmyslné poškozování nebo ničení majetku žáků a zařízení školy. Časté jsou ulomené části nábytku, prokopnuté dveře, zničené školní pomůcky, učebnice nebo části oblečení spolužáků, čmáranice a nápisy na zdech nebo školním nábytku, popsané a polité učebnice apod.V takovém případě musí rodiče malého (ale i většího) vandala uhradit škole škodu v plné výši.
Xenofobie – strach z neznámého, obavy, kdo či co přichází z cizího prostředí, je základem pro nenávistné ideologie (rasismus, šovinismus, fašismus)
Záškoláctví – žák nechodí do školy na nulté hodiny nebo naopak vynechává účast na odpoledním vyučování. Tyto absence by měly být omlouvány předem rodiči v žákovské knížce. Nestane-li se tak, je rodič povinen omluvit tuto žákovu nepřítomnost následně ihned po nástupu žáka do školy. Jestliže absence není takto omluvena, hodina se považuje za neomluveně zameškanou a třídní učitel (v případě nepovinného nebo povinně volitelného předmětu nebo zájmového kroužku příslušný učitel) musí co nejdříve tuto skutečnost oznámit rodičům zápisem do ŽK.