Dubnový Split

Chorvatský Split nás přivítal zataženou oblohou a silným větrem, ale předpovídaný déšť se naštěstí nekonal. Po dlouhé pondělní cestě jsme v úterý 16. dubna 2024 hned ráno zamířili mezi své kolegy a jejich žáky. V základní škole Blatine-Škrape jsme po úvodním přivítání a prezentaci školy absolvovali spolu s žáky workshop v archeologické lokalitě Salona, kde se nacházejí pozůstatky římského osídlení. Po historickém výkladu v chorvatštině a angličtině plnili žáci společně ve skupinách úkoly, hledali indicie a pak prezentovali výsledky své práce. Zadání byla připravena podle věku žáků, aktivit se zúčastnili žáci z 3. třídy a nadaní zájemci o historii z 2. stupně. Oceňovali jsme jejich zájem a soustředěnou práci, schopnost vzájemného naslouchání a prezentaci výsledků jak v chorvatštině, tak i v angličtině.

Protože ve středu se v Chorvatsku konaly volby, školy byly zavřené. Mohli jsme tedy prozkoumávat mořské pobřeží a památky Splitu. Paní učitelka Jelena, která je zároveň certifikovanou průvodkyní, nás provedla historickým centrem Splitu. Dozvěděli jsme se mnoho zajímavého o Diokleciánově paláci – vzácné památce zapsané v Seznamu světového dědictví UNESCO. Ptát jsme se mohli i její pomocnice, slečny Jany, talentované žákyně 8. třídy.

Ve čtvrtek jsme pak navštívili vyučovací hodiny a prohlédli si vybavení školy. Dozvěděli jsme se, že škola má zřízeny i třídy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, zaměstnává asistenty pedagoga a další podpůrné pozice – psychologa, speciální pedagogy nebo třeba i knihovnici. V rámci tzv. stínování jsme viděli kromě hodin chorvatštiny, angličtiny a matematiky také individuální práci se žáky ve speciální třídě. Mnoho věcí bylo podobných jako u nás, děti se učí od 1. třídy angličtinu, jako druhý cizí jazyk ale převažuje italština, v rozvrhu hodin najdete i náboženství.

Náš čtvrteční program pokračoval i další debatou o školství, a to na radnici, kde jsme se setkali se starostou a dalšími zastupiteli města. Porovnávali jsme organizaci a fungování základních a mateřských škol v obou partnerských městech, platy pedagogů, úhrady za školní stravování a mimoškolní aktivity žáků. Přijetí bylo velmi milé a přátelské, v rozhovorech zazněla angličtina, chorvatština i čeština.

Odpoledne jsme se pak přesunuli do centra excelence, které organizuje Prirodoslovna škola Split. Jedná se o střední školu, kam jednou týdně docházejí nadaní žáci základních škol a mají zde možnost experimentovat a bádat v laboratořích a rozšiřovat své vědomosti v přírodovědných oborech. Prošli jsme si prostory školy, obdivovali balkóny s vysázenými rostlinami a bylinkami, ale hlavně s výhledem na moře. Průvodkyní nám byla sympatická školní psycholožka, která ochotně zodpovídala i na naše dotazy.

Spolu se zástupkyněmi ostravského magistrátu a s kolegy z dalších čtyř základních škol jsme vytvořili dobrou partu, debatovali jsme o školských systémech v zemích, které jsme v rámci projektu navštívili, předávali jsme si vzájemné zkušenosti. Celý týden s vůní moře, jižním sluníčkem a vstřícnými chorvatskými kolegy byl velmi zajímavý a inspirativní.

Prohlédněte si fotografie.

Mgr. Petra Kalousková, ředitelka školy